maandag 27 januari 2014

Bezige bijen

We zijn in de tweede maand van het nieuwe jaar en ik kan constateren dat ik het druk heb. Gelukkig heb ik geen goede voornemens als ontstressen, een minder volle agenda of meer tijd voor mezelf nemen. Maar waar ben ik dan zo druk mee? Wat maakt het dat ik me elke avond afvraag waar ik de hele dag mee bezig ben geweest? Ik ben druk met de alledaagse dingen. Zorgen voor mijn kinderen, een dochter leren op een potje te plassen, een zoon leren uit een fles te drinken, naar de speeltuin, boekjes voorlezen, eten koken en al het andere wat men 'huishouden' noemt. Sporten, haken, naaien en een blog schrijven gebeurt dan ook tussendoor of gewoon niet. Alles kost nou eenmaal veel meer tijd met twee kleine kinderen. En ik geniet ervan!
Maar ik ben druk met meer en dat zijn bijen. Honingbijen. Op maandagavond fiets ik naar de andere kant van de stad om de theorielessen over honingbijen te volgen. Heerlijk een avond met beweging (een uur fietsen), geen kinderen en nieuwe dingen leren. Reuze-interessant zijn de lessen en ik zie uit naar de praktijklessen waar ik zal leren om voor het bijenvolk te zorgen. Bijen zijn drukke beestjes. In de 6 weken dat de zomerbijen leven zijn ze druk met cellen poetsen, stuifmeel aanstampen, raten bouwen, cellen met honing verzegelen, de larven en koningin voeren en natuurlijk met het zoeken naar stuifmeel en nectar. Na zes weken werken zijn de bijen letterlijk op en zullen ze sterven. Zes weken heel hard werken om te zorgen dat je volk de winter overleeft. Heel wat anders dan mijn drukte. Mijn goede voornemen dit jaar: Rustig verder genieten van de alledaagse drukte!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten